• Standardy ochrony małoletnich

        • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W ZESPOLE SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH W KOWARACH

          1. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz.U. z 2021 r. poz. 1249 oraz z 2023 r. poz. 289 oraz 535) 2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. poz. 1870) 3. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 1606) 4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 984 ze zm.) 5. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900) 6. Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1781) 7. Konwencja o prawach dziecka (Dz.U.1991 nr 120, poz. 526) 8. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych (Dz.U. 2012, poz. 1169)

                                                                                             WSTĘP

          W związku z Ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606), na podstawie art. 22b i 22c Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) z dniem 15 lutego 2024 r. obowiązywać będą nowe regulacje dotyczące wszystkich typów szkół i przedszkoli publicznych i niepublicznych, które nakładają na: organ zarządzający jednostką systemu oświaty oraz inną placówką oświatową, opiekuńczą, wychowawczą, resocjalizacyjną, religijną, artystyczną, medyczną, rekreacyjną, sportową lub związaną z rozwijaniem zainteresowań, do której uczęszczają albo w której przebywają lub mogą przebywać małoletni; organizatora działalności oświatowej, opiekuńczej, wychowawczej, resocjalizacyjnej, religijnej, artystycznej, medycznej, rekreacyjnej, sportowej lub związanej z rozwijaniem zainteresowań przez małoletnich obowiązek opracowania i wprowadzenia standardów ochrony małoletnich.

           W standardach, w sposób dostosowany do charakteru i rodzaju placówki lub działalności, określa się w szczególności:

          1. zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki lub organizatora, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;

           2. zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego;

           3. procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury "Niebieskie Karty";

           4. zasady przeglądu i aktualizacji standardów;

           5. zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności;

           6. zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania;

           7. osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia;

           8. sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażający małoletniemu.

          Ponadto określić także w ww. standardach należy:

          1. wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone;

           2. zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet;

           3. procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie;

           4. zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.

          W standardach ochrony małoletnich należy: uwzględnić sytuację dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; konieczność ich zrozumienia przez osoby małoletnie; co najmniej raz na dwa lata dokonywać oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. udostępnić na swojej stronie internetowej szkoły/przedszkola oraz wywiesić w widocznym miejscu w wersji pełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich.

                                                                               ROZDZIAŁ I standardy  

          Standard 1 – Szkoła opracowała, przyjęła i wdrożyła do realizacji Standardy Ochrony Małoletnich, które określają:

          1) Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu;

           2) Procedury reagowania na krzywdzenie;

           3) Procedury i osoby odpowiedzialne za przyjęcie zgłoszenia, dokumentowanie i dalsze działania pomocowe;

          4) Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia;

           5) Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni, w tym zachowania niedozwolone;

           6) Zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwolone;

           7) Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu;

           8) Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w Internecie, w tym ochrony wizerunku i danych osobowych;

           9) Zasady upowszechniania i ewaluacji Standardów.

          Standard 2 – Szkoła stosuje zasady bezpiecznej rekrutacji personelu, regularnie szkoli personel ze Standardów

           Standard 3 – Szkoła wdrożyła i stosuje procedury interwencyjne, które znane są i udostępnione całemu personelowi. Każdy pracownik wie, komu należy zgłosić informację o krzywdzeniu małoletniego i kto jest odpowiedzialny za działania interwencyjne. Każdemu pracownikowi szkoły udostępnione są dane kontaktowe do lokalnych instytucji odpowiedzialnych za przeciwdziałanie i interwencję w przypadku krzywdzenia małoletnich.

           Standard 4 – Szkoła co najmniej raz na 2 lata monitoruje i w razie konieczności ewaluuje zapisy Standardów, konsultując się z personelem, uczniami i rodzicami, opiekunami prawnymi oraz je aktualizuje.

                                                                   ROZDZIAŁ II- zachowania

          Najczęściej spotykane niedozwolone zachowania małoletnich w szkole:

          a) stosowanie agresji i przemocy wobec uczniów /innych osób np. fizycznej tj.: bicie/ uderzenie/ popychanie/kopanie/opluwanie, wymuszenia, napastowania seksualne, nadużywanie swojej przewagi nad inną osobą, zmuszanie innej osoby do podejmowania niewłaściwych działań, rzucanie w kogoś przedmiotami; agresji i przemocy słownej w różnych formach np.: obelgi i wyzwiska, wyśmiewanie, drwienie, szydzenie, bezpośrednie obrażanie, plotki i obraźliwe żarty, przedrzeźnianie, groźby oraz agresji i przemocy psychicznej w różnych formach np.: poniżanie, wykluczanie/ izolacja/ milczenie/ manipulowanie, wulgarne gesty, śledzenie/szpiegowanie, obraźliwe SMS- y i MMS- y, wiadomości na forach internetowych, w mediach społecznościowych, telefony i e-maile zawierające groźby, poniżające, wulgarne, zastraszające, niszczenie/zabieranie rzeczy innym, straszenie, szantażowanie

          b) stwarzanie niebezpiecznych sytuacji w szkole lub w klasie, np. przynoszenie niebezpiecznych narzędzi, przedmiotów, substancji (środków pirotechnicznych, noży, zapalniczek)

           c) nieuzasadnione, bez zgody nauczyciela opuszczanie sali lekcyjnej, wyjście bez zezwolenia poza teren szkoły w trakcie przerw/lekcji

           d) celowe nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć/zabaw lub wycieczek szkolnych – zachowania zagrażające zdrowiu bądź życiu

           e) niestosowne odzywanie się do rówieśników lub pracowników szkoły

           f) celowe niszczenie lub nieszanowanie własności innych osób oraz własności szkolne

           g) kradzież/przywłaszczenie własności kolegów lub innych osób oraz własności szkolnej

           h) używanie wulgaryzmów w szkole i poza nią

           i) uleganie nałogom np. e-papierosy

           j) wyłudzanie pieniędzy lub innych rzeczy od uczniów

          k) wysługiwanie się innymi uczniami w zamian za korzyści materialne

           l) fotografowanie lub filmowanie zdarzeń z udziałem innych uczniów/osób bez ich zgody m) stosowanie wobec uczniów oraz innych osób różnych form cyberprzemocy

                                                                       ROZDZIAŁ III - relacje

          Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a pracownikami Placówki, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich:

           1. Przed zatrudnieniem osoby do pracy (w tym również staż, praktyka), Dyrektor Placówki zasięga informacji o osobie w rejestrach: KRK – Krajowy Rejestr Karny (dotyczy pracowników pedagogicznych, pracowników na stanowiskach urzędniczych), Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (dotyczy zatrudniania lub dopuszczania osób do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub opieką nad nimi).

           2. W obszarach kontaktu fizycznego, poza spontanicznym przytuleniem się dziecka do dorosłego, koniecznym bezpiecznym dotykiem w trakcie realizowania zadań (praca z uczniem na lekcji) oraz w sytuacji ratowania życia czy zdrowia, kontakt fizyczny z dzieckiem nie jest uzasadniony.

           3. Pracownicy szkoły utrzymują profesjonalne granice w relacjach z uczniami poprzez:

           a) unikanie tworzenia zbyt osobistych relacji z uczniem bezpośrednio i on-line

           b) zachowanie neutralności w komunikacji werbalnej z dzieckiem

           c) wsparcie i poszanowanie indywidualności uczniów

           d) wyznaczenie i przestrzeganie jasnych granic fizycznych i emocjonalnych

           e) zapewnienie bezpieczeństwa i przyjaznej atmosfery w środowisku, w którym przebywa dziecko

           4. W relacji z nieletnim niedopuszczalne jest w szczególności:

          a) zachowanie noszące znamiona przemocy fizycznej, np. popychanie, uderzanie, szarpanie, kopanie, wykręcanie rąk, uniemożliwianie realizacji podstawowych czynności higienicznych,

           b) stosowanie skracania dystansu, nieuzasadnionego dotyku,

           c) stosowanie przewagi psychicznej, wzbudzanie poczucia winy, upokarzanie, poniżanie, krzyk, stosowanie gróźb

           d) stosowanie podczas rozmów komunikatów złośliwych, wulgarnych, agresywnych, obraźliwych, erotyzowanie relacji, np. niejednoznaczne żarty, gesty, wyzywające spojrzenia, seksualne komentarze, flirt, udostępnianie treści erotycznych czy podejmowanie czynności seksualnych.

           5. Podczas zajęć grupowych należy zadbać o zwracanie uwagi na wszystkie dzieci w równym stopniu, równe traktowanie w zakresie przywilejów, dawania zadań lub zwalniania z nich.

           6. Małoletni traktują się nawzajem z szacunkiem oraz uwzględniają we wzajemnych kontaktach swoją godność i potrzebę.

           7. Zachowania niedozwolone to między innymi: wzajemne zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie, obrażanie drugiej osoby, podnoszenie głosu bez potrzeby, używanie wulgarnych słów, gestów oraz żartów, czynienie uwag, które mogą być odebrane jako nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej, utrwalanie wizerunku poprzez filmowanie, fotografowanie.

           8. Pracownik zobowiązany jest doceniać i szanować wkład nieletniego w podejmowane działania, aktywnie go angażować i traktować równo bez względu na jego płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, specjalne potrzeby edukacyjne, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd

                                         ROZDZIAŁ IV internet i urządzenia elektroniczne

          Do potencjalnych zagrożeń płynących z użytkowania sieci należy zaliczyć:

           1) dostęp do treści niezgodnych z celami wychowania i edukacji (narkotyki, przemoc, pornografia, hazard),

           2) działalność innych użytkowników zagrażająca dobru uczniów,

           3) oprogramowanie umożliwiające śledzenie i pozyskanie danych osobowych użytkowników szkolnej sieci.

                 Infrastruktura sieciowa szkoły umożliwia dostęp do Internetu, zarówno personelowi, jak i              uczniom w czasie zajęć:

          1. Korzystanie z multimediów, Internetu i programów użytkowych podczas zajęć lekcyjnych służy wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym.

           2. Uczeń obsługuje sprzęt komputerowy zgodnie z zaleceniami nauczyciela.

           3. Użytkownikowi komputera zabrania się:

          1) instalowania oprogramowania oraz dokonywania zmian w konfiguracji oprogramowania zainstalowanego w systemie,

           2) usuwania cudzych plików, odinstalowania programów, dekompletowania sprzętu.

           3) dotykania kabli, montażu i demontażu elementów komputera.

           

                 Zasady postępowania w przypadku naruszenia zasad korzystania z telefonów i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły. W przypadku naruszenia przez ucznia zasad używania telefonów komórkowych na terenie szkoły, nauczyciel odnotowuje zaistniałą sytuację w e-dzienniku i powiadamia rodziców.

                Zasady ochrony uczniów przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami z sieci.

          1. Pod pojęciem „treści szkodliwe i zagrożenia z sieci” rozumiane są:

           1) treści szkodliwe, niedozwolone, nielegalne i niebezpieczne dla zdrowia (pornografia, treści obrazujące przemoc, promujące działania szkodliwe dla zdrowia i życia, popularyzujące ideologię faszystowską i działalność niezgodną z prawem, nawołujące do samookaleczeń i samobójstw, korzystania z narkotyków;

           2) treści stwarzające niebezpieczeństwo werbunku uczniów do organizacji nielegalnych i terrorystycznych;

           3) różne formy cyberprzemocy, np. nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów z użyciem sieci oraz podszywanie się w sieci pod kogoś wbrew jego woli.

           2. Podstawowe działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści szkodliwych i zagrożeń z sieci:

           1) monitorowanie działania sieci;

           2) edukacja medialna ;

           3) włączenie rodziców uczniów w działania szkoły na rzecz zapobiegania;

           4) podejmowanie interwencji w każdym przypadku ujawnienia lub podejrzenia cyberprzemocy lub ujawnienie niebezpiecznych treści, która obejmuje:

           a) ustalenie okoliczności zdarzenia;

           b) zabezpieczenie dowodów;

          c) poinformowanie o sytuacji opiekunów uczniów będących uczestnikami zdarzenia;

          d) objęcie pomocą poszkodowanego ucznia;

           e) podjęcie działań wobec agresorów, w tym zastosowanie środków dyscyplinujących;

           f) powiadomienie policji, gdy sprawa jest poważna, zostało złamane prawo lub sprawca nie jest uczniem szkoły i jego tożsamość nie jest nikomu znana;

           g) jeśli mimo zastosowanych działań, niepożądane zachowania nadal mają miejsce, przekazanie informacji do sądu rodzinnego z podejrzeniem demoralizacji małoletniego.

                                                                       ROZDZIAŁ V – zasady reagowania

           Zasady i procedura podejmowania interwencji, w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego

          1. Jeśli uczeń stał się ofiarą agresji lub przemocy, może uzyskać w szkole pomoc, zgodnie z obowiązującymi w niej Procedurami.
          2.  Pracownicy szkoły posiadają odpowiednią wiedzę, dzięki temu dostrzegają i reagują na wszelkie formy krzywdzenia dziecka przez osobę dorosłą ale również dziecka przez inne dziecko, również w ramach wykonywanych obowiązków.
          3.  Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka poprzez obserwacje, rozmowy z dzieckiem, rodzicami, innymi pracownikami oraz instytucjami wspomagającymi ochronę dziecka aż do stwierdzenia braku jakichkolwiek czynników ryzyka
          4. Symptomy wskazujące na to, że dziecko doświadcza przemocy: a) urazy i obrażenia, które mogą prowadzić do niepełnosprawności, b) problemy zdrowotne z włączeniem zahamowania rozwoju, c) deficyty poznawcze, odbijające się na osiągnięciach szkolnych, a z czasem na karierze zawodowej, d) konsekwencje psychologiczne i emocjonalne (poczucie odrzucenia, zaburzenia przywiązania), e) zaburzenia zdrowia psychicznego (lęk, strach, depresja, halucynacje, zaburzenia pamięci oraz próby samobójcze), f) brak poczucia bezpieczeństwa, g) naruszona samoocena, h) zachowania ryzykowne (uzależnienia, wagarowanie, zachowania antyspołeczne i destrukcyjne, zaburzenia rówieśnicze, zachowania kryminalne), i) problemy z nadmierną tremą, perfekcjonizmem, brakiem motywacji, j) trudności w funkcjonowaniu codziennym, k) zaburzenia emocjonalne i osobowościowe, l) nieharmonijny rozwój zdolności ogólnych i kierunkowych, m) niepowodzenia szkolne i artystyczne, n) nieprawidłowości w kontaktach interpersonalnych np.: relacje uczeń- nauczycielrodzic, nauczyciel przedmiotu artystycznego/mistrz/mentor – uczeń, o) inne, indywidualnie zróżnicowane trudności wynikające z sytuacji życiowej ucznia, wymagające profesjonalnego wsparcia, doradztwa lub regularnej pomocy terapeutycznej.
          5.  Nie tylko Pracownicy szkoły, ale również Uczniowie mają obowiązek reagowania i przeciwstawiania się wszelkim przejawom niedozwolonych zachowań oraz informowania Pracowników szkoły o zaistniałych zagrożeniach.
          6.  Wszczęcie Procedury następuje gdy: a) istnieje podejrzenie, że dziecko jest krzywdzone, b) dziecko ujawniło, że doświadcza krzywdzenia, c) zgłoszono podejrzenie krzywdzenia lub wykorzystywania dziecka przez kogoś z Pracowników d) zgłoszono podejrzenie krzywdzenia dziecka przez innego ucznia.
          7.  W przypadku podjęcia przez pracownika Placówki podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik sporządza notatkę służbową o zaobserwowanej sytuacji, ma też każdorazowy obowiązek sporządzenia Karty Interwencji zawierającej dane dziecka, wskazanie źródła informacji o podejrzeniu krzywdzenia dziecka, uzyskanych informacjach lub/i zaobserwowanych symptomach. Oryginał Karty umieszcza się w teczce indywidualnej dziecka.  
          8.  Kopię Karty Interwencji wraz z ustną informacją pracownik przekazuje w dniu jej sporządzenia lub następnym dniu roboczym Koordynatorowi ochrony dzieci.
          9.  Koordynator ochrony dzieci wraz z osobą zgłaszającą w tym samym dniu podejmują decyzję dotyczącą dalszego postępowania w danej sprawie
          10. Rodzice/opiekunowie prawni dziecka są zapraszani do Placówki przez pracownika, który podejrzewa krzywdzenie ich dziecka, podczas którego przedstawia posiadane na ten temat informacje.
          11.  Na podstawie wszystkich posiadanych informacji pracownik Placówki wraz z Koordynatorem ochrony dzieci opracowują plan pomocy dziecku.
          12.  Pomoc można również uzyskać poprzez kontakt telefoniczny z punktami interwencji dla osób w kryzysie:

           116 111 Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży

           800 080 222 całodobowa bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli

           800 100 100 telefon dla rodziców i nauczycieli ws. Bezpieczeństwa dzieci

           800 120 002 Ogólnopolski Telefon dla ofiar przemocy w rodzinie „Niebieska Linia”

           800 120 226 Policyjny Telefon Zaufania ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie

          1. Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu przestępstwa na szkodę małoletniego. 1. W placówce został powołany Zespół ds. Standardów Ochrony Małoletnich który odpowiedzialny jest za : a) za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia b) odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego c) odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskiej Karty” Pracą Zespołu kieruje Koordynator ochrony dzieci mgr , pedagog Katarzyna Kopczyńska
          2. Pracownik szkoły informuje Rodziców /Opiekunów o obowiązku Placówki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji, w zależności od rodzaju sprawy, jednocześnie składa zawiadomienie o podejrzeniu krzywdzenia do odpowiednich instytucji, w zależności od rodzaju zgłaszanej sprawy (prokuratura/ policja/ sąd rodzinny/ Zespół Interdyscyplinarny- procedura „Niebieska Karta”. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach ww. instytucji.
          3.  W sytuacjach wymagających interwencji zewnętrznej, szkoła współpracuje z odpowiednimi instytucjami, takimi jak służby opiekuńcze, poradnie psychologicznopedagogiczne, a w niektórych przypadkach również z organami ścigania.  

          Schemat interwencji:

          1) W przypadku podejrzenia, że dziecko doświadcza ze strony nauczyciela niepokojących zachowań (tj. krzyk, niestosowne komentarze):

           a) zadbać o bezpieczeństwo dziecka poprzez odseparowanie go od osoby podejrzanej o krzywdzenie

          b) przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą, a w przypadku braku poprawy zakończyć współpracę

          2) W przypadku podejrzenia, że dziecko doświadcza ze strony nauczyciela jednorazowo przemocy fizycznej (np. klapsy, popychanie, szturchanie) lub przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie):

           a) zadbać o bezpieczeństwo dziecka poprzez odseparowanie go od osoby podejrzanej o krzywdzenie

           b) zakończenie współpracy/ rozwiązanie umowy z osobą krzywdzącą dziecko

           3) W przypadku podejrzenia, że dziecko doświadcza zaniedbania lub rodzic/ opiekun jest niewydolny wychowawczo (np. dziecko chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, jest głodne, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej:

           a) zadbać o bezpieczeństwo dziecka

           b) porozmawiać z rodzicem/opiekunem

          c) powiadomić o możliwości wsparcia psychologicznego i/lub materialnego

          d) w przypadku braku współpracy rodzica/opiekuna powiadomić właściwy ośrodek pomocy społecznej

          4) W przypadku podejrzenia, że dziecko doświadcza ze strony rodzica jednorazowo innej przemocy fizycznej (np. klapsy, popychanie, szturchanie, przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych niepokojących zachowań (tj. krzyk, niestosowne komentarze):

           a) zadbać o bezpieczeństwo dziecka

          b) przeprowadzić rozmowę z rodzicem/opiekunem podejrzanym o krzywdzenie

           c) powiadomić o możliwości wsparcia psychologicznego

           d) w przypadku braku współpracy rodzica/opiekuna lub powtarzającej się przemocy powiadomić właściwy Ośrodek Pomocy Społecznej, równolegle złożyć do sądu rodzinnego wniosek o wgląd w sytuację rodziny

          5) W przypadku podejrzenia, że dziecko doświadcza ze strony innego dziecka jednorazowo innej przemocy fizycznej (np. popychanie, szturchanie), przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych niepokojących zachowań (tj. krzyk, niestosowne komentarze) należy:

           a) zadbać o bezpieczeństwo dziecka poprzez odseparowanie go od osoby podejrzanej o krzywdzenie

           b) przeprowadzić rozmowę osobno z rodzicami dziecka krzywdzącego i krzywdzonego oraz opracować działania naprawcze

          c) w przypadku powtarzającej się przemocy powiadomić lokalny sąd rodzinny, wysyłając wniosek o wgląd w sytuację rodziny. We wniosku podać dane dziecka (imię i nazwisko, adres zamieszkania), nazwiska rodziców oraz opisać okoliczności sprawy (co dzieje się niepokojącego, co zostało zaobserwowane)

           6) W przypadku podejrzenia, że dziecko doświadcza ze strony innego dziecka przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie:

           a) zadbać o bezpieczeństwo dziecka poprzez odseparowanie go od osoby podejrzanej o krzywdzenie

           b) przeprowadzić rozmowę z rodzicami/ opiekunami dzieci uwikłanych w przemoc c) powiadomić najbliższy sąd rodzinny lub policję, wysyłając stosowne zawiadomienie

           7) W przypadku podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone innymi typami przestępstw lub doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie:

           a) zadbać o bezpieczeństwo dziecka poprzez odseparowanie go od osoby podejrzanej o krzywdzenie

           b) zawiadomić policję pod nr 112 lub 997

           c) poinformować na piśmie policję lub prokuraturę, składając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa. Pismo zaadresowane do najbliższej jednostki powinno zawierać dane osobowe dziecka i osoby podejrzanej o krzywdzenie oraz dokładny opis zdarzenia (co się wydarzyło i kto może posiadać wiedzę na ten temat).

                                     ROZDZIAŁ VI informacja i ewaluacja S.O.M.

          Zasady i sposób udostępniania rodzicom, opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim polityki w celu zaznajomienia się z nimi i ich stosowania

          1. Dyrektor Placówki wyznacza mgr Katarzynę Kopczyńską jako osobę odpowiedzialną za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich (Koordynator ochrony dzieci).

           2. Osoba, o której mowa w punkcie 1, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały jej naruszenia, prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian.

           3. Koordynator ochrony dzieci przeprowadza wśród pracowników Placówki, co najmniej raz na 2 lata, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów.

           4. W ankiecie pracownicy Placówki mogą proponować zmiany Standardów oraz wskazywać naruszenia Standardów w Placówce.

           5. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego rozdziału, jest odpowiedzialna za opracowanie wypełnionych przez pracowników Placówki ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje Dyrektorowi Placówki.

           6. W razie zaistnienia potrzeby Dyrektor, na podstawie raportu, wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza je pracownikom i klientom Placówki.

           7. Osoba odpowiedzialna za Standardy, w razie dokonania w niej zmian, przeprowadza wśród pracowników Placówki szkolenie z aktualizacji Standardów. Z przeprowadzonego szkolenia sporządza się protokół, który podpisuje osoba odpowiedzialna za Standardy oraz osoby biorące w nim udział.

          8. Standardy Ochrony Małoletnich dostępne są dla rodziców i uczniów na stronie szkoły:

                                                     https://www.lem.zso-kowary.pl/